GÜNÜMÜZDE BÖLGESEL HAVACILIK

          Bölgesel havacılık terimi toplumda genelde uzak mesafe uçuşları çağrıştırsada, havacılıkda aslında “kısa mesafeli” uçuşlar için kullanılan bir terimdir. Her geçen gün gelişen Türk Havacılık sektörümüz ile birlikte kalkınan ülkemizin ulaşım ihtiyacına cevap verebilmek için bölgesel havacılık da ülkemizde bir gelişim sürecine girmiştir.

          Herhangibir şehirden başka bir şehire uçuş prensibi ile çalışan bölgesel havacılık şuan için ülkemizde yine mekez (hub) bazlı olarak yapılmasına karşın elliyi aşan hava-alan ve hava-limanlarımız ile yakın gelecekte bir çok şehiri direkt olarak birbirine bağlayacaktır.

          Hemen hemen her şehirden uçuşların yapılabilmesi için hava-limanlarından ziyade hava-alanlarından da hizmet gereksimini karşılayabilen bölgesel yolcu uçakları çok yüksek teknolojiye sahip uçaklar ile yapılmaktadır.

          Günümüzde bölgesel yolcu uçaklarına baktığımızda Atr, Embraer, Bombardier, Saab, Fokker, Bae gibi çeşitli üretici markaları görmekteyiz. Bu uçakların genel özellikleri kısa mesafeli uçuslarda en iyi performansa sahip olan turboprop motorlarıdır.

Bölgesel Yolcu Uçaklarında Neden Turboprop motorlar tercih edilir?

-Aşağıdaki resimden de anlayacağınız gibi turboprop ve turbojet motorlar temelde aynı prensip ile hareket ederler. Hatta turboprop motorlar daha yüksek verim sayesinde havada daha fazla tutunabilir ve kısa mesafeli pistlere ve bozuk zeminlere iniş yapabilir.

-Pervanelerin etkisiyle maksimum hızı düşüktür. Bu yere daha yakın uçma imkanı sağlar. Bu keyifli uçuşlara imkan vererek yolcuların manzara izelemelerini mümkün kılar.

-Yakıt tasarrufunun fazla olması firmaların giderlerine büyük etki ederek ekonomik bilet fiyatları sunar. Yani daha az masrafla daha uzak mesafelere seyahat edebilirsiniz.

Genel Olarak Bölgesel Yolcu Uçaklarının özellikleri:

-Genellikle Toplam uzunluk: 30 m

-Genellikle Toplam yükseklik: 8 m

-Genellikle Kanat uzunluğu: 30 m

-Genellikle Kanat alanı: 61

-Ortalama Koltuk sayılari: 30-90 arası değişmektedir.

          Genel olarak, iki adet turboproplu motor kullanan ve  üstten kanatlı olan bölgesel yolcu uçaklarında, gelişen teknoloji ile birlikte daha çok kompozit malzemeler kullanıma başlamıştır. Bu sayede verimleri daha da üst düzeye çıkan bölgesel yolcu uçakları kullanımları artmaktadır. 

          Geçtiğimiz yıl üç yüz milyondan fazla yolcu taşıyan “Bölgesel Hava Yolu Tasımacılığı” tüm dünya ve Avrupa’da çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Ülkemizede ilk olarak Borajet`in girişimleri 2010 da başlayan ve daha sonra Anadolujet ile ortak uçuşlar sayesinde yaygınlık kazanmaya başlamışlayan bölgesel havacılık ile bir çok şehirde hava trafiğini canlanmıştır.

          Gökçeada, Zonguldak, Tokat, Alanya gibi şehirlerde ve ilçelere bölgesel havacılık sayesinde havayoluyla ulaşımı sağlanmaktadır.

          Değişen ve gelişen yaşam koşulları, zamanın değeri ve insanların keşfetme duygusunun artması ile, bölgesel havacılığında daha çok gelişeceğini göreceğiz.

Hakkında:

Yazıları listele: